DeLorean DMC-12


Teknik Özellikler

Son hız:180 km/s
Motor hacmi: 2849 cc
Max. Güç: 140 HP - 5500 d/d
Max. Tork: 208 Nm - 2750 d/d
Ağırlık: 1288 kg
Uzunluk: 4267 mm
Genişlik: 1990 mm
Yükseklik: 1140 mm

General Motors şirketinin yöneticilerinden John Zachary DeLorean 1973 yılında şirkete yeni bir spor otomobilin yapımı için teklif götürdü. Otomobil firması bu teklifi hayata geçirmeyi reddedince DeLorean şirketindeki görevinden istifa ederek hayalini kurduğu otomobili kendi imkanlarıyla yaratmaya karar verdi. 1981 yılında otomobil sevenlerle buluşan araç, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de büyük bir hayran kitlesine sahip olan "Geleceğe Dönüş" filminin kahramanı DMC-12'den başkası değildi.


Hayal Gerçek Oldu

DeLorean Detroit'de küçük bir ofis kurduktan sonra eski bir GM mühendisi olan Bill Collins ile birlikte çalışmaya başladı. Collins aracın tasarımına 1974 yılında start verdi. DeLorean o yıllarda başka hiçbir otomobilde olmayan güvenlik sistemleriyle donatılan aracını yeni materyaller ve üretim teknikleriyle sunmak için sabırsızlanıyordu.


Aracın martı kanadı kapıları da kapsayan tasarım özellikleri dünyanın en önemli tasarımcılarından biri olan İtalyan Giorgetto Giugiaro tarafından belirlendi. Bu sırada Collins de aracın yapısal tasarımı üzerinde çalışıyordu. Fakat DeLorean aracın birkaç prototipini hayata geçirdikten sonra Collins'le çalışmayı bırakarak aracın tasarımını satın almaları için Porsche ile görüşmeye başladı. Porsche çalışmalar için dört yıl gerektiğini söyleyince DeLorean Lotus'la görüşmeye başladı. O dönemde zor durumda olan Lotus'un çalışanlarından Colin Chapman işi almayı kabul etti.


Lotus projeyi ele aldığında araç Bill Collins'in orijinal tasarımında olmayan birçok özellikle donatıldı. Collins'in fikri aracı olabildiğince sade bir halde piyasaya çıkarmaktı. Yeni tasarımcıların eline geçtiğinde paslanmaz çelik kasası, martı kanadı biçimindeki kapıları ile arkadaki motoru haricinde aracın birçok özelliği değiştirildi. Şirketin hedefi ABD piyasasıydı. Yöneticiler ayrıca aracın Amerika'da üretilmesini istiyordu. Fakat yeni otomobilin yabancı bir ülkede üretilmesi maddi açıdan zor bir işti. İngiliz hükümeti araya girerek DeLorean'i Kuzey İrlanda'da bulunan Dunmurry'e yönlendirmeden önce şirket üretim sahası olarak Porto Riko'yu seçmişti.

Motor Renault'tan

Otomobilin kalbindeki 140 HP gücündeki motor, ABD için hazırlanan Volvo modellerinde kullanılan, Renault imzali bir 2.8 litrelik V6'ydı. Aracın 12 bin dolara mal olmasını hedefleyen tasarımcılar bu hedef çerçevesinde otomobile DMC-12 ismini verdi. Uzun bir gelişim aşamasından sonra otomobil sevenlerle buluşmaya hazır olan otomobil 28 bin dolara satışa çıktı.


Yükseltilen ağırlık ve düşük motor gücü DMC-12'nin safkan bir spor otomobil olmasını engelliyordu. İlk satışların iyi gitmesi üzerine 1981 yılının ortalarında üretimin haftada 400 araca çıkarılması uygun görüldü. Fakat ilerleyen günlerde rüzgar tersine esmeye başladı. Yetersiz satışlar yüzünden bu üretim fazlalığı şirket için bir problem oluşturuyordu. Bu süreçte şirketini kurtarmaya çalışan DeLorean yasadışı işlere karıştı. Uyuşturucu satıcılığı yüzünden tutuklanan DeLorean hapse atıldı. Mahkemesi uzun süre devam eden DeLorean bir süre sonra serbest bırakıldı.


DeLorean İngiliz Hükümetinin yardımıyla Kuzey İrlanda'da bir fabrika açtı. 1982 yılında bu fabrikada DMC-12'nin üretimine başlandı. Aracın piyasada elde ettiği başarıya rağmen DeLorean elinde olan tüm parayı kaybetti ve 1983 yılında kokain satıcılığı yaptığı gerekçesiyle tutuklandı. 1984 yılında hapisten çıktığında DeLorean Motor Car Co. şirketinin iflas ettiği açıklandı. O dönemde Kuzey Irlanda'daki fabrikada 8500'den fazla araç üretilmişti. Otomobil, 1985 yılında popüler bir Hollywood yapımı olan "Geleceğe Dönüş" filminde boy gösterdikten sonra dünya çapında bir şöhrete adım attı. Filmin diğer iki bölümünde de DMC-12 gelecekten geçmişe giden bir zaman makinesi olarak karşımıza çıktı. Günümüzde DMC-12 klasik olarak nitelendirilen bir otomobil. 90'ların sonunda DeLorean yeni bir spor otomobil yaratmak için planlar yaptıysa da maddi kaynak sıkıntısı çektiği için düşlerini gerçekleştiremedi. John DeLorean 2004 yılı mart ayında hayata gözlerini yumdu. Böylece DeLorean markası otomotiv tarihinin tozlu yaprakları arasındaki yerini almış oldu.


Türkiye'de DeLorean'ler yaygın bir şekilde yok. Hatta var mı? O bile tartışılır. Bu elbetteki üzücü bir durum Avrupa'da ve Amerika'da çok rahat şekilde bulunan DeLorean'lerin ülkemizde bu şekilde yaygın olmaması üzüntü verici.

DeLorean ile İlgili Son Bilgiler

Toplam 9 bin 200 adet üretilen ve halen 6 bin 500'ünün yollarda olduğu sanılan DMC-12, 1985'ten bu yana klasik DeLorean'lere bakım ve yedek parça hizmeti veren Teksas'lı DeLorean Company, 2009 yılından bu yana ayda bir ya da iki adet üretip 40 bin dolar civarlarında satışa sunuyor.


2017 yılında tekrar fabrikasyon olarak üretileceğinin açıklanmasından sonra gözler DeLorean Motor Company'e çevrildi. Yeni DMC-12’nin özellikleri hakkında henüz geniş kapsamlı açıklamalar yapılmasa da, görüntüsünün eskisiyle aynı olacağı biliniyor. Motor olarak sekiz silindirli General Motors tercih edileceği söyleniyor ki bu aracın iki kat daha güçlü olduğu anlamına geliyor. Orijinal 14 ve 15 inçlik jantların yerine de 17 ve 18 inç alacağını, frenler ve elektrik sistemi de yeni teknolojiye uygun olarak geliştirileceği ifade ediliyor. AM/FM radyo ve kaset sistemi yerine modern bir eğlence sistem olacak. Aracın koltuklarının ısıtma sistemine sahip olması bile söz konusu. Bu özellikler ile yeni DeLorean'i tüm "Geleceğe Dönüş" hayranları merakla bekliyor.